15 voordelen van wandelen in de natuur

wandelen

Dag in dag uit brengen onze voeten ons overal waar we naartoe willen. Onbewust wandelen we wat af. Ook trekken we er bewust op uit om de mooiste paden en routes te bewandelen. Wellicht ben je al een fanatiek wandelaar of misschien heb je juist nog wat meer motivatie nodig om die wandelschoenen uit de kast te halen. Bij deze:

Wist je dat wandelen…

1. Zorgt voor een betere conditie?
2. Rust geeft en spanning weg neemt?
3. Je zowel lichamelijk als geestelijk in beweging brengt?
4. Het creatieve denkvermogen stimuleert?
5. Je dichter bij jezelf brengt?
6. Helpt om je gewicht onder controle te houden?
7. Je spieren versterkt en de bloedsomloop stimuleert?
8. Angst en stress weg neemt?
9. De ademhaling bevordert?
10. Zorgt dat je in de mooiste natuur en omgevingen bent?
11. Zorgt dat je je bewust wordt van je lichaam?
12. Minder belastend is voor je lichaam dan andere sporten?
13. Je verbindt met de natuur?
14. Zorgt voor een betere spijsvertering?
15. De nachtrust bevordert?

De kracht van wandelen

Dagelijks worden we bezet door impulsen, prikkels, gedachten en zorgen. Daarbij is het zelden stil om ons heen. Met wandelen creëer je rust in jezelf en om je heen. Het denken, of zelfs soms piekeren, kan ervoor zorgen dat we stress of negatieve gevoelens ervaren.

Door te wandelen is het mogelijk om vanuit ons hoofd terug te komen in ons lichaam. Dit kun je doen door je te focussen op iedere stap die je zet. Je voelt je benen, je voeten en de aarde. Doordat je meer bewust bent van je lichaam en je bewegingen, sta je minder stil bij je gedachten. Hierdoor sta je meer open voor de wondere wereld om je heen. Je ruikt de natuur, wordt je bewust van het licht, de bomen, de lucht vogels en al het andere moois om je heen. Je komt tot rust en ontspant.

Door deze ontspanning is het ook mogelijk dieper adem te halen, waardoor je meer gezonde buitenlucht tot je kunt nemen. Tevens is er door deze bewustwording minder ruimte voor zorgen en negatieve gevoelens; er is nu ruimte voor ontspanning en gevoel van geluk en verlichting. Doordat je deze ontspanning ervaart en je meer openstaat voor de mooie omgeving om je heen, zal het vervolgens makkelijker zijn gedachten of zorgen te relativeren. Ook wordt tijdens het wandelen je creatieve denkvermogen gestimuleerd en kom je wellicht op geweldige ideeën of tot de juiste oplossingen!

Wandelen kan zelfs als meditatie worden gezien. Een activiteit waarin je even helemaal niks hoeft en je ruimte kunt creëren in je hoofd door gedachten los te laten.

Oefening meditatief wandelen

Om in een meditatieve staat te komen, probeer eens deze oefening tijdens je volgende wandeling:
Kies een rustige plek uit om te wandelen en loop vervolgens 20 tot 30 minuten in stilte rond. Probeer dagelijkse gedachten los te laten. Adem 4 tellen in en 4 tellen uit. Blijf je op je ademhaling focussen, waardoor het makkelijker wordt gedachten los te laten. Probeer synchroon te lopen met je ademhaling. Je zult merken dat het wandelen vervolgens niet tot nauwelijks moeite kost.

Ook kun je proberen je uitademing te verlengen. 4 tellen inademen en 5 tot 8 tellen uit. Hierdoor zal je geest nog rustiger worden.

Bijzondere wandelingen

Ben je enthousiast geraakt over wandelen en klaar om de wereld en jezelf te voet te ontdekken?

Kijk eens naar deze top 5 bijzondere wandelroutes in Europa.

Blijf je liever in je eigen omgeving? Deze 10 bijzondere paden in Nederland en België kun je op blote voeten bewandelen.

Ontdek ook de kracht van de stiltewandeling en wandelmeditatie.

Click here to add a comment

Leave a comment: