6 fouten om te vermijden tijdens het mediteren

mediteren

Wil je beginnen met mediteren, maar weet je niet goed hoe? Of ben je al aan het mediteren, maar lukt het niet goed of voel je geen resultaten? Dan maak je misschien een aantal fouten tijdens het mediteren. Hieronder sommen we 6 veel gemaakte fouten op die je best kan vermijden.

1. Proberen om te stoppen met denken

Als je heel hard gaat proberen om te stoppen met denken, ga je nog veel meer gedachten krijgen. Gedachten hebben tijdens een meditatie is normaal, zeker als je er pas mee begint. Probeer je gewoon bewust te worden van al die gedachten die voorbij komen, zonder dat je je teveel laat meeslepen. Word je teveel afgeleid door je gedachten? Breng je aandacht dan weer rustig naar je ademhaling.

2. Mediteren zonder timer

Begin niet zomaar te mediteren tot je er genoeg van krijgt, maar stel altijd op voorhand je timer in. Als je dit niet doet, krijg je meer moeite met je aandacht volledig in het moment te houden. Baken je meditaties goed af door in te stellen hoelang je wilt mediteren. Dit kunnen 20 minuten zijn, een half uur of slechts 5 minuutjes.

3. Mediteren als je je slaperig voelt

Veel mensen beginnen te mediteren vlak voor ze in slaap vallen of ze gaan mediteren om in slaap te vallen. Dit is geen goed idee. Het is belangrijk dat je alert en gefocust blijft tijdens je meditatie. Dit wilt nog niet zeggen dat je niet mag mediteren vlak voor je gaat slapen. ’s Avonds mediteren kan net helpen om je gedachten wat tot rust te brengen. Zorg er dan wel goed voor dat je je nog alert voelt. Mediteer bijvoorbeeld niet in je bed, maar in een stoel of in een andere kamer dan je slaapkamer.

4. Onrealistische doelen stellen

Mensen die pas beginnen met mediteren gaan soms nogal onrealistische doelen stellen. Ze nemen zich bijvoorbeeld voor om elke dag een uur te mediteren. Dit is heel mooi, maar past het wel bij je levensstijl? Als je niet zeker weet of je dit wel kan volhouden, kun je beter wat kleiner beginnen. Het is beter om elke dag 5 minuten te mediteren, dan jezelf voornemen om elke dag een uur te mediteren om je er dan niet aan te houden.

5. Van de ene soort meditatie naar de andere fladderen

Er zijn enorm veel verschillende soorten meditatie. Als je pas begint met mediteren kun je je beter richten op één soort meditatie. Dit kan een mindful-meditatie zijn, een Vipassana-meditatie of eender welke meditatie. Als het je maar aanspreekt. Natuurlijk mag je regelmatig afwisselen tussen de verschillende soorten meditaties, maar geef ze dan lang genoeg de kans. Probeer bijvoorbeeld 6 weken lang enkel mindful-meditatie te doen en schakel daarna over op iets anders. Als je te snel gaat wisselen, ga je de effecten ervan niet opmerken.

6. Enkel mediteren als je je slecht voelt

Mediteren werkt vooral als je het consistent doet. Veel mensen gaan enkel mediteren als ze zich slecht voelen of als ze een minder leuke dag hebben gehad. Op die manier ga je niet veel positieve effecten ervaren. Belangrijk is dat je heel regelmatig mediteert, ongeacht hoe je je voelt. Het beste is om elke dag even neer te zitten om te mediteren. Is dit niet haalbaar? Spreek dan met jezelf af dat je het op enkele vaste dagen in de week doet.

Meer weten?

De tien beste apps voor meditatie en mindfulness

Meditatie voor beginners

18 voordelen van meditatie voor je gezondheid volgens de wetenschap

Click here to add a comment

Leave a comment: