Ban angst uit je leven met deze 6 voedingsmiddelen

Heb je soms het gevoel dat je je laat tegenhouden door angst en op die manier niet alles uit je leven haalt? Voor veel mensen is dit een gekend fenomeen. Soms ben je bang om bepaalde acties te ondernemen ook al weet je dat ze totaal ongevaarlijk zijn.

Angstige gevoelens die de overhand nemen worden vaak behandeld met medicatie en therapie, maar heb je ook al eens naar je voeding gekeken? Je lichaam reageert op bepaalde stoffen in voedsel die een invloed kunnen hebben op je gevoelens en humeur. De juiste voeding kan je helpen om angstige gevoelens uit je leven te bannen.

Hieronder volgen 6 voedingsmiddelen die een positief effect op je psychische gezondheid hebben.

Volkoren granen

Volkoren granen in voedingsmiddelen zoals pasta, rijst en brood hebben verschillende voordelen voor mensen die te kampen hebben met angst. Ze zitten boordevol magnesium, de stof waar veel mensen met angst een tekort aan hebben. Daarnaast bevatten volkoren granen ook tryptofaan. Deze stof zorgt voor een kalmerend effect.

Amandelen

Amandelen bevatten zink, ijzer en gezonde vetten. Zink zorgt voor het behoud van een gebalanceerde emotionele gesteldheid. Mensen met lage ijzerwaarden hebben dikwijls last van vermoeidheid wat kan leiden tot angst en een gebrek aan energie.

Eieren, avocado en citrusvruchten

Vitamine B is heel belangrijk voor ons lichaam en onze geestelijke gezondheid. Voedingsmiddelen zoals eieren, avocado en citrusvruchten barsten van de vitamine B. Vitamine B zorgt ervoor dat onze hersenen optimaal functioneren. Bij een tekort hieraan kunnen we te kampen krijgen met verwardheid, prikkelbaarheid en angst.

Pure chocolade

Ja, chocolade is gezond! Kies dan wel voor de pure variant. Hoe puurder de chocolade, hoe beter. Studies hebben aangetoond dat pure chocolade kan helpen om angst te verminderen. Bovendien kan het ook je humeur een enorme boost geven. Dit komt door het stofje theobromine dat veel overeenkomsten heeft met cafeïne.

Vette vis

Vette vis zoals zalm zit niet alleen vol met eiwitten, kalium en vitamine B12. Ze bevat ook enorm veel omega 3 vetzuren die ontstekingen kunnen verminderen en de ontwikkeling van psychische stoornissen zoals angst kunnen voorkomen. Een paar porties zalm per week kan al voldoende zijn om angst te verminderen.

Kamille

Kamille is een kruid met een hoog gehalte aan antioxidanten. Verscheidene studies hebben bewezen dat kamille gevoelens van angst en depressie kan tegengaan. Regelmatig een kopje kamille thee drinken kan je helpen om rustiger te worden en angst te verminderen.

De eerste stap die je zelf kan zetten om je rustiger te voelen is een gezond dieet volgen. Gezonde voeding heeft een positief effect op je hersenen waardoor ook depressieve gevoelens en stress worden verlaagd.

Meer weten?

Voeding tegen stress

Angst verlichten en zenuwen kalmeren met 9 kruiden

Goede voeding tegen angst

Reply