Holistisch eten – terug naar de basis

Wat is holistisch eten en waar is het goed voor?

Balans, dat is waar het om draait. De Ayurveda, een levenswijze uit India, is de inspiratie en de basis voor holistisch eten. Deze levenswijze gaat er van uit dat ieder persoon bestaat uit de verschillende elementen: aarde, water, vuur en lucht. De verhoudingen verschillen per persoon. Bevat je meer vuur, dan heb je een snelle spijsvertering.  Besta je meer uit aarde, dan kom je sneller aan. Door holistisch te eten, houd je de elementen in balans. Voor een Pitta (vuur) type is het bijvoorbeeld beter gekruid eten te vermijden en een Vata (lucht) type kan beter niet te veel luchtig voedsel tot zich nemen. Bij holistisch eten gaat het niet om gewicht maar om evenwicht. Ook houd je met holistisch eten rekening met de jaargetijden en met hoe je je voelt op verschillende momenten.

Wat is het doel?

Het doel van holistisch eten is dat de voeding die je tot je neemt je voorziet in de energie die je nodig hebt, de juiste balans en de nutriënten die nodig zijn voor de opbouw van bot, spiermassa, bloed en vet. Voor de natuurlijke processen in het lichaam is het van groot belang de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.
Holistische voeding bestaat uit de volgende 3 componenten:

  • Macronutriënten, waar de koolhydraten, eiwitten en vetten in onderverdeeld kunnen worden.
  • Micronutriënten, bestaande uit vitamines en mineralen.
  • Vezels

Deze verschillende componenten spelen allen een belangrijke rol binnen een dieet en hebben invloed op hoe het lichaam functioneert. De juiste hoeveelheden per component kunnen zorgen voor een volledig gebalanceerd dieet.

 

Des te beter de kwaliteit van je voeding is, des te makkelijker wordt het voor je lichaam om goed te functioneren. Hoe beter je lichaam functioneert, des te gelukkiger je je voelt. Je goed voelen, dat is het doel. Genieten is daarom ook heel belangrijk. Snoepen kan ook gezond zijn, zolang er maar een balans is. Gezond en lekker genieten.

Holistisch eten in de praktijk

Mocht je geïnteresseerd zijn in holistisch eten en wil je op maat gemaakt advies met betrekking tot jouw lichaam en jouw behoeftes, dan zou je een holistische voedingsconsulent kunnen raadplegen. Een voorbeeld is: www.die-eet.info

www.fascinerend.nl heeft een aantal handige tips en richtlijnen voor je op een rijtje gezet, zodat je direct kunt beginnen met je voedingspatroon aan te passen op de holistische levensstijl.

Hoe ziet een goede maaltijd eruit:

  • In elke maaltijd dienen de 6 smaken aanwezig zijn.
  • Er is een bepaalde volgorde wat betreft de smaken.
  • Zuur of zout als starter. Dit wekt de eetlust op en brengt agni op gang. Bijvoorbeeld: soep of alcohol (zuur).
  • Hoofdmaaltijd: hierin zitten zoet, bitter wrang en scherp.
  • Eindigen met zoet dessert. Dit geeft een prettige afsluiting, het vuur wordt weer wat gedoofd.

 

Ontraden voedsel en voedselcombinaties:

  • Neem geen yoghurt na 18.00 uur;
  • Neem geen slijmvormende producten na 18.00 uur, zoals bijvoorbeeld karnemelk, kaas, kwark.
  • Gebruik bij voorkeur geen oude kaas, maar zo jong mogelijk zoals bijvoorbeeld hüttenkäse.
  • Drink geen melk na het eten van radijs of knoflook.
  • Combineer nooit vis, vlees en fruit met melk.
  • Beter geen melk bij de maaltijd drinken.
  • Per dag een eetlepel ghee per persoon.
  • Neem nooit ghee en honing in dezelfde hoeveelheid.
  • Nooit honing verhitten.
  • Neem geen koud toetje, bijvoorbeeld ijs, na een maaltijd, dit blust het spijsverteringsvuur.

Regels voor een optimale spijsvertering:

  • wees een half uur voor de warme maaltijd aanwezig, enerzijds stem je de kok positief en anderzijds beginnen de geuren van het koken je spijsvertering voor te bereiden. Bijvoorbeeld er komt meer speeksel in de mond.
  • voor een goede spijsvertering kan men 15 minuten voor het eten wat verse gember nemen.
  • eet pas als de vorige maaltijd is verteerd.
  • zorg dat de maaltijd er goed uit ziet.
  • eet de juiste hoeveelheid.
  • eet zoveel mogelijk vers.
  • eet voedsel overeenkomstig het seizoen.
  • eet de warme maaltijd bij voorkeur tussen de middag.
  • maak de voeding wat sausachtig, in het algemeen is onze voeding te droog.
  • je kan ook sloksgewijs wat lauw/warm water drinken tijdens de maaltijd.
  • alcohol, glaasje wijn voor het eten werkt gunstig op de spijsvertering, veel alcohol remt de eetlust.
  • in het algemeen zijn koude dranken en ijs slecht voor de spijsvertering. Neem deze liever niet na de maaltijd, omdat dit de spijsvertering afremt/dooft.

 

Reply