Iemand vergeven in 9 stappen

vergeven

Het is niet altijd gemakkelijk om iemand te vergeven. Wanneer iemand je gekwetst heeft, kun je nog jarenlang met bittere gevoelens blijven rondlopen. Toch is het heel belangrijk om dit wel te doen. Een recente studie heeft onlangs bewezen dat vergeven een positieve impact heeft op je leven. Het vermogen om iemand te vergeven hangt heel nauw samen met je gelukkig voelen in het leven.

Vergeven betekent niet dat je goedkeurt wat iemand je heeft aangedaan. Het gaat erom dat je je eigen pijn loslaat. Vergeven is iets dat je voor jezelf doet. En met dat idee in je achterhoofd is het al een stuk gemakkelijker om iemand te vergeven die je gekwetst heeft.

Intentie

Het is belangrijk om goed te kijken naar de intentie zonder al te snel te oordelen. Eigenlijk zijn er maar weinig mensen die echt de intentie hebben om een ander pijn te doen. Vergeven gaat vaak over het begrijpen waarom een ander je gekwetst heeft. Misschien was de intentie van de ander niet zo verkeerd als jij dacht. Stel je liever de vraag: ‘Wat is er in mij geraakt?’.

Natuurlijk hoef je niet zomaar alles te pikken en over je eigen pijn heen te lopen. Je mag gerust de ander aanspreken over zijn actie en het is heel normaal om je boos of verdrietig te voelen. Het scheelt je alleen een heleboel stress als je eens goed kijkt naar wat jou nu zo heeft geraakt. Jezelf telkens herinneren aan de pijn, helpt je niet vooruit. Je komt pas vooruit in het leven door los te laten.

Vergeven in 9 stappen

Fred Luskin is een doctor van de Stanford University. Volgens hem moet je 9 stappen doorlopen om iemand te vergeven:

  1. Onderzoek grondig hoe jij je voelt door de situatie.
  2. Zoek uit wat je moet doen om je beter te voelen en doe dit ook.
  3. Houd in je achterhoofd dat vergeven niet hoeft te betekenen dat je je moet verzoenen met de persoon.
  4. Probeer de situatie in perspectief te bekijken. Wat is de intentie geweest van de andere persoon en wat is jouw aandeel in de kwestie?
  5. Probeer er achter te komen waardoor je je precies gestresseerd voelt. Pak dit gevoel aan met bijvoorbeeld meditatie.
  6. Stop met dingen te verwachten van andere mensen.
  7. Concentreer je op de positieve dingen in je leven. Roep de slechte herinneringen niet steeds weer op.
  8. Laat de ander niet bepalen over hoe jij je voelt. Neem zelf de macht terug over je gevoelens.
  9. Maak van jouw verhaal een heldenverhaal in plaats van een droevig verhaal. Vertel over hoe jij de kracht vond om de ander te vergeven.

Vergeven is iets waar je jezelf in kan trainen. Door te leren om andere mensen te vergeven, kun je gevoelens van onrust en stress omzetten naar rust, zelfvertrouwen en compassie.

Meer weten?

Waarom vergeven goed is voor je gezondheid

Vergeven doe je voor jezelf – 5 inzichten en visualisatie-oefening

Hoe kan ik vergeven?

Click here to add a comment

Leave a comment: