In 5 stappen naar meer balans in je leven

Balans lijkt het sleutelwoord voor een evenwichtig, gelukkig leven. Een gebalanceerd dieet, balans in werk en privé, de boomhouding tijdens yoga. Zodra je in balans bent gaat het goed.

Maar hoe doe je dat?  In deze post een aantal handvaten die zullen leiden naar een evenwichtig(er) leven.

1. Maak een mindmap voor meer balans

Schrijf alle dingen op die jou gedurende een dag uit balans halen. Dit kunnen taken zijn maar ook zorgen en piekergedachten. Schep orde in deze gedachten en activiteiten, groepeer ze en link ze aan elkaar. Je komt er dan al snel achter wat er gedurende een dag voor zorgt dat je uit evenwicht gaat.

Misschien ben je te drukbezet door werk en de gedachten daarover? Wellicht wil je te sociaal zijn en stop je te veel tijd in vrienden?  Of wil je 100% aanwezig zijn voor je gezin, terwijl je ook fulltime werkt?

Streep direct een aantal dingen door waarover je je niet meer druk gaat maken of taken die je niet meer hoeft te doen of die je zou kunnen uitbesteden. Misschien kunnen je kinderen ondertussen zelf wel hun broodje smeren? Of misschien hoef je niet 24/7 stand-by te zijn voor je werk?

2. Zeg eens nee

Leer nee te zeggen. Op deze manier voorkom je dat jeer  binnen no-time weer een aantal (onnodige zorgen) bij hebt. Stel prioriteiten en voel je niet schuldig als je iemand eens

 

moet teleurstellen. Zeg ook eens nee tegen jezelf. Misschien stel je wel te hogen eisen aan jezelf en moet je 3 x per week sporten, iedere dag koken en 2 x per week knutselmoeder zijn op school.  Accepteer ook dat dingen eens mis gaan en dat het helemaal niet erg is.

3. Houd op met multitasken

Multitasken lijkt vaak zo efficiënt, maar niets is minder waar. Door te multitasken focus je je nooit 100% op datgene wat je aandacht nodig heeft. Hierdoor kosten dingen juist meer tijd of krijgen zij niet de aandacht die ze verdienen of willen.

Wanneer je er voor je kind wil zijn na school maar ook bereikbaar wil zijn voor je werk, dan resulteert dit vaak in wrevel en ruzie. Werk liever een uurtje langer door en wees er vervolgens 100% voor je gezin of voor je vrienden. Dit werkt beter dan wanneer je meerdere zaken op hetzelfde moment probeert te combineren.

4. Maak tijd voor jezelf

Zorg ervoor dat je ook voldoende tijd voor jezelf reserveert. Voel je niet schuldig wanneer je een keer een middag voor jezelf nodig hebt. Probeer een vast momentje per dag of een avond vrij te houden om precies dat te doen waar je zin in hebt. Ook als dat helemaal niks doen is.

Deze uurtjes heb je nodig om tot rust te komen en op te laden. Vervolgens heb je dan genoeg energie om te stralen op werk, als supermoeder of als beste vriendin.

5. Voeding en bewegen

Al lijkt gezond eten vaak wat meer tijd te kosten, is het de moeite zeker waard. Wanneer je gezond eet voel je je fitter, gezonder en lekkerder in je vel. Daarbij zorg je ervoor dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, om zo een druk leven vol te houden. Wanneer je lekker in je vel zit, ben je een stuk vrolijker en energieker.

Beweging is daarom ook van groot belang. Dit zorgt niet alleen voor een gezond en sterk lichaam, het werkt ook geestverruimend. Yoga is natuurlijk bij uitstek een geschikte manier om balans te brengen tussen lichaam en geest. Yoga kan een meditatieve werking hebben en maakt je lichaam flexibel en sterk. Wie weet sta je straks na lang genoeg oefenen moeiteloos en enorm zen ook in die boomhouding.

EN BEN JE TOCH EENS UIT BALANS?

Kwaad zijn op jezelf haalt niet veel uit. Het perfectionistje in jou wil misschien perfect zijn in het in balans zijn? Ga je opnieuw de lat zo hoog leggen dat dit vanaf nu ook altijd in balans moet zijn?

Dat is niet de bedoeling. Minder goed zijn in alles, niet altijd moeten perfect zijn. Daar ging het net om. Soms vraagt het leven dat je even alles geeft op een bepaald vlak. En misschien vind je dat ook net fijn. Weet alleen dat als je het gevoel hebt altijd achter jezelf te moeten aanlopen, dat je dan even kan kijken of er niet iets is wat je anders kan doen. En neem dan het bovenstaande lijstje er even bij. Je ontdekt wellicht iets nieuws over jezelf.

Heb je nog tips voor een gebalanceerd en evenwichtig leven? Laat het ons weten in een reactie.

Click here to add a comment

Leave a comment: