Inspiratiereeks Yoga – Yoga voor iedereen

Je kunt er niet om heen. Waar je ook kijkt, waar je ook bent, wat je ook leest en met wie je ook praat. Yoga lijkt het aan populariteit te winnen en veel mensen lopen wekelijks, al dan niet dagelijks, met de yogamat onder de arm de yogastudio binnen. Hoe begin je met yoga en wat is het nou precies? Waar is het goed voor en is het ook iets voor jou? Krijg je het al benauwd bij het zien van een downward-dog of heb je geen idee wat dit is? Wellicht helpt deze introductie je het één en ander te verhelderen en wie weet transformeer ook jij straks in een ware yogi of yogini!

Deze introductie is deel 1 van een reeks posts, waarin verschillende yogavormen, yogastudios, yogaretreats en vakanties en nog veel meer worden aangekaart..

De oorsprong van yoga

Yoga komt uit het Sanskriet योग en staat voor: verenigen, éénheid en samenbrengen. Het is een hindoeïstische filosofie die leert de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen. Het doel is de vereniging met het goddelijke te bereiken.

Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:

Yoga, worden traditiegetrouw vier hoofdstelsels aangehouden:

raja yoga: De yoga van de naar binnen gerichte concentratie, genaamd
jnana yoga: de yoga van (zelf)onderzoek langs de weg van het intellect, gericht op zelf-realisatie, het wegvallen van de grens tussen persoonlijk en goddelijk
bhakti yoga: de yoga van liefde en toewijding gericht op het goddelijke, hetzij door een voorstelling van het goddelijke door een object of door een persoon in wie men het goddelijke ziet
karma yoga: de yoga van handeling zonder gehechtheid en zonder eigenbelang; deze yoga is min of meer gericht op het goddelijke.

Hatha yoga vormt de basis van de raja yoga. De Yogasoetra’s van Patañjali beschrijven de raja yoga. In de tweede pãda, wat hoofdstuk betekent, van de Yogasoetra’s worden de de acht geledingen beschreven. Er bestaan verschillende niveaus en fasen.

1. Yama verwijst naar de vijf onthoudingen
2. Niyama verwijst naar de vijf voorschriften
3. Asana: lichamelijke oefening
4. Pranayama: ademhaling
5. Pratyahara: terugtrekking van de zintuigen
6. Dharana: concentratie
7. Dhyana: meditatie
8. Samadhi: volledige overgave

Dus wat is yoga nu precies?

Ben je eerder verward door al deze moeilijke termen dan wijzer? Even ter verduidelijking:

Yoga is dus een Hindoeïstische filosofie die wordt beoefend op verschillende manieren en kan worden onderverdeeld in drie basisvormen. De ene vorm is meer gericht op het fysieke, de andere vorm meer op het mentale. Binnen deze basisvormen bestaan er weer meerdere yogavormen. In een yoga sessie staan de acht geledingen centraal (zie vorige paragraaf).
Elke houding (asana), wordt vastgehouden en gekoppeld aan de ademhaling. Een yogasessie begint met zachte asanas en gaat langzaam over in krachtigere asanas. Tijdens een yogasessie worden alle delen van het lichaam “getraind”. Tijdens een yogasessie zouden de pranayama (beheersing van de ademhaling), ontspanning en meditatie centraal moeten staan. Een yoga sessie bestaat uit het aannemen van liggende, zittende, staande en omgekeerde houdingen.

Wie kan yoga beoefenen?

Yoga is geschikt voor iedereen. Of je nou een topsporter bent of dat je nog nooit een stap binnen een fitnessruimte hebt gezet, jong of oud, lenig of niet, iedereen kan op zijn eigen manier yoga beoefenen. Het is niet competitief en jouw eigen lichaam staat centraal. Het is wel van groot belang een goede yogaleraar te hebben die je de juiste aanwijzingen kan geven.

De verschillende houdingen (asanas) morgen nooit pijnlijk zijn. Mocht dit wel het geval zijn dan is het een teken een stap terug te doen. Het is belangrijk goed naar je lichaam te luisteren en de fysieke grenzen te respecteren die het aangeeft.
Mocht je ouder zijn dan 40 en heb je langere tijd geen sport beoefend, dan is het alsnog goed contact op te nemen met je huisarts voordat je aan regelmatige lichaamsbeweging begint te doen.

Waar is yoga goed voor?

De verschillende houdingen die je aanneemt tijdens yoga kunnen een positief effect hebben op je lichaam en gezondheid. Yoga is o.a. goed voor:

Cardiovasculair systeem: Doordat de Asanas isometrisch zijn zorgt dit tot het aanspannen van de spieren voor korte periodes. Dit heeft een positief effect op de hart- en bloedvaten. Yoga kan helpen de bloedruk te normaliseren.
Spijsvertering: Een betere bloedcirculatie en de masserende werking van de spieren rondom het spijtverteringskanaal kunnen zorgen voor een versnelling van de spijsvertering.
Musculoskeletaal: De gewrichten worden geoefend wat de mobiliteit bevordert en vergemakkelijkt. Het langzame op- en uitrekken van de spieren zorgt ervoor dat de spierspanning afneemt en zorgt voor een betere flexibiliteit. Door het vasthouden van de verschillende asanas wordt het uithoudingsvermogen en de kracht verbeterd. Yoga kan pijn in de rug verminderen en zorgen voor een betere houding.
Zenuwstelsel: Door de combinatie van verminderde spierspanning, een betere doorbloeding en het richten op de ademhaling, wordt het zenuwstelsel gekalmeerd. Op de lange termijn kan dit zorgen voor meer rust en welzijn en minder stress en angst.

Wat zijn de verschillende vormen van yoga?

Er zijn erg veel verschillende vormen van yoga. In Nederland en Belgie zijn o.a. de volgende vormen te vinden: Vipassana yoga, Tantra yoga, Swara yoga, Sahaja yoga, Prana yoga, Power yoga, Okido yoga, Nada yoga, Laya yoga, Kundalini yoga, Kriya yoga, Kinderyoga, Kashmir yoga, Iyengar yoga, Hoop yoga, Dru yoga, Deep EXreme yoga, Chinese yoga, Bikram yoga, Ashtanga yoga, Agni yoga, Advita yoga, Jnana yoga, Bhakti yoga, Raja yoga, Mantra yoga, Karma yoga, Hatha yoga, yin yoga, power yoga en aerial yoga.
Volgende week worden de volgende twee yoga vormen verder aangekaart:
Hatha yoga, waarbij het draait om de beheersing van geest en vooral het lichaam.
Power yoga, bestaat uit een opeenvolging van diverse fysieke houdingen, ondersteund door ademhalingstechnieken.

Yoga inspiratie 

Ben je enthousiast geworden over yoga en wil je weten hoe het er in de praktijk uitziet?
Op youtube vind je diverse beginners lessen die je thuis zou kunnen doen, waaronder:

https://www.youtube.com/user/yogawithadriene

https://www.youtube.com/user/psychetruth

https://www.youtube.com/user/happywithyoga

Let op wel op dat het in de praktijk beter is een leraar te hebben die je aanwijzingen kan geven m.b.t. je houdingen.

Een leuk boek over yoga, voor de oprecht geïnteresseerde en de skeptische lezer, is Yoga Bitch door Suzanne Morrison. “Serieuze Poging Van Een Vrouw Om Scepsis, Synisme En Sigaretten Te Boven Te Komen Op Weg Naar Verlichting”

2 Comments

  1. Mik

Reply