3 manieren van meditatie waarbij je wel mag bewegen

meditatie

Meditatie levert heel wat voordelen voor je gezondheid op, zowel mentaal als fysiek. Het helpt tegen stress, het kan ziektes voorkomen en je voelt je gewoon beter in je vel.

Ben je nieuwsgierig naar meditatie, maar zit je liever niet te lang stil? Tijdens het beoefenen van de volgende meditatietechnieken mag je wel gewoon bewegen en hoef je je ogen niet te sluiten.

Loopmeditatie

Loopmeditatie is een manier van aandachtig wandelen. Als je met je aandacht ergens anders zit en niet bij het lopen, dan merk je niet wat er is op dat moment. Als je met aandacht loopt ben je je wel bewust van het huidige moment en de omgeving waarin je loopt.

Je kan met aandacht lopen door in een rustig tempo elke stap ook echt te voelen terwijl je op je ademhaling let. Voel heel bewust elke aanraking van je voeten met de grond en de beweging van je benen. Terwijl je dit doet ga je zo diep mogelijk ademen via je buik.

De bedoeling is dat je tijdens je wandeling in het moment leeft en al je zorgen helemaal achter je laat. Bovendien is het ook een leuke manier om fit te blijven.

Tai Chi

Tai Chi is een Chinese bewegingsleer waarbij je door vloeiende bewegingen bewust leert omgaan met je lichaam en geest. De rustige bewegingen zorgen voor een spirituele balans en een heldere geest.

Tijdens Tai Chi werk je met je energie in plaats van met spierkracht. Hierdoor bouw je een staat van innerlijke gezondheid op en zal je veel minder snel ziek worden. Je krijgt bijvoorbeeld minder last van hoofdpijn en stress en het verbetert je concentratievermogen.

Tai Chi is meditatief, maar helemaal niet zweverig. Je staat immers met beide voeten stevig op de grond.

Yoga

Yoga draagt bij aan de flexibiliteit van je lichaam. Je ben op een bewuste manier bezig met je lichaam waardoor ook je geest verscherpt. Het helpt je om soepeler te bewegen, het verbetert je houding, je voelt je vrijer en je bent je meer bewust van je omgeving. Tijdens het beoefenen van yoga wordt er aandacht besteed aan je ademhaling en aan de bewegingen van je lichaam.

Door het doen van yoga sla je 2 vliegen in 1 klap. Je mediteert doordat je aandachtig ademhaalt en je krijgt er een slanker en soepeler lichaam van. Yoga heeft nog tal van andere voordelen. Het verbetert je lichaamshouding, je kunt er beter door slapen, het bevordert je bloedcirculatie, het verlaagt je bloeddruk en het verbetert je concentratievermogen.

Wil je graag meer weten?

25 redenen waarom yoga gezond is

Loopmeditatie

Tai Chi is meditatie en vechtsport in één

Click here to add a comment

Leave a comment: