Kan je sporten en een glaasje alcohol combineren?

Het is een vraag die we ons allemaal wel al eens gesteld hebben: Kan ik af en toe een glaasje alcohol drinken en toch fit blijven? Gaat die avond in de kroeg mijn vooruitgang in de sportschool belemmeren?

Alcohol heeft heel wat nadelen op ons lichaam, maar de waarheid is dat je wel af en toe iets mag drinken en toch je fitnessdoelen kan bereiken.

Drink op een slimme manier

De afbraaksnelheid van alcohol hangt af van je leeftijd, gewicht en geslacht. Jonge mannen met een zwaarder gewicht breken alcohol dus sneller af dan oudere vrouwen met een lichter gewicht.

Daarnaast is er ook nog een verschil tussen de afbraak van alcohol bij een hoog promillage en een laag promillage in je bloed. Heb je maar een paar glazen alcohol op, dan heeft je lever ongeveer 60 tot 90 minuten nodig om de alcohol af te breken. In dit geval geeft de afbraak van alcohol energie aan je lichaam. Bij een hogere consumptie wordt alcohol sneller afgebroken door je lever, maar vraagt dit net energie.

Een aantal dingen die je zelf kan doen om je lichaam te helpen alcohol sneller af te breken is voldoende water te drinken en ervoor te zorgen dat je voldoende gegeten hebt voor je begint te drinken. Het is geen fabeltje dat je een goede bodem moet leggen.

Het helpt ook enorm om tussen het drinken door ook enkele glazen water te drinken. Zo blijft je lichaam beter gehydrateerd en voel je je de dag erna minder slecht.

Vermijd alcohol met veel calorieën

Alcohol bevat calorieën, maar het is een kwestie van de juiste keuzes maken. Een glas bier bevat rond de 100 kcal, wat veel is. Een glaasje wijn is een betere optie. Een glas rode wijn bevat nog steeds veel calorieën, rond de 80 kcal per glas. Een glas witte wijn bevat rond de 70 kcal. Kies wel voor een droge witte wijn in plaats van een zoete variant.

Er zijn heel wat alcoholische drankjes die ook nog eens enorm veel suiker of room bevatten waardoor ze dus nog calorierijker zijn. Denk maar aan likeuren en cocktails. Deze kan je beter vermijden als je fit wilt blijven.

De beste keuze is pure sterke drank, dus niet gemixt met frisdrank. Je hebt er sneller genoeg van en je krijgt er geen opgeblazen gevoel van. Bovendien ga je meestal na een glas whiskey of rum een glas water drinken waardoor je goed gehydrateerd blijft.

Plan je work-outs

Ben je gezond aan het eten en ga je vier keer per week naar de fitness? Dan ben je goed bezig. Om ervoor te zorgen dat je je ook aan die vier keer sporten per week houdt, is het aan te raden om je week op voorhand goed te plannen. Weet je bijvoorbeeld dat je naar een feestje moet, plan dan geen sportsessie in op de dag na het feestje.

Alcohol droogt je lichaam uit, waardoor je de dag erna helemaal geen zin gaat hebben om te sporten. Je voelt je futloos en uitgedroogd waardoor je veel moeilijker gemotiveerd geraakt om te gaan sporten.

Wil je graag meer weten? Check dan zeker deze links:

Kan je alcohol drinken zonder een bierbuik te krijgen?

Alcohol en gezondheid

Sporten na een glaasje alcohol: een goed idee?

Reply