6 gezonde alternatieven voor junkfood

gezonde

Je hebt je voorgenomen om gezonder te eten, maar soms heb je van die dagen dat je echt verlangt naar een vettige hamburger of pizza. Gelukkig zijn er heel wat gezonde alternatieven die lijken op junkfood en minstens even lekker zijn! Hieronder volgen enkel tips.

Zoete aardappelen in plaats van frietjes

Frietjes zijn erg lekker en zeker op een vrijdagavond na een harde werkdag. Helaas zijn frietjes niet goed voor de lijn. De perfecte vervanger voor frietjes zijn zoete aardappelen. Die zijn rijk aan antioxidanten en natuurlijke ontstekingsremmers. Zoete aardappelen kun je in schijfjes snijden en bakken in de oven tot ze helemaal crispy zijn. Strooi er nog een beetje zout over en je hebt heerlijke frietjes om van te snoepen. Mayonaise kun je vervangen door humus of een sausje gebaseerd op yoghurt.

Falafel in plaats van hamburger

Falafel is super lekker en het is een pak gezonder dan de traditionele hamburger. Deze gezonde burger kun je gemakkelijk zelf maken met kikkererwten, een beetje bloem en verse kruiden. En als je er ineens teveel maakt, kun je een deel invriezen zodat je altijd een lekkere hap tevoorschijn kan toveren. Eet de falafel met extra groenten in een heerlijke falafel salade of leg de falafel tussen een volkoren broodje of wrap. Het broodje kun je eventueel nog vervangen door sla of portobello.

Pizza met een bodem van zoete aardappel of bloemkool

Tegenwoordig zijn er heel wat lekkere varianten op de gewone pizza. Je kan namelijk het deeg vervangen door bijvoorbeeld een volkoren bodem, zoete aardappelen of bloemkool. En als je geen zin hebt om hier zelf aan te beginnen, kun je ook een gezonde pizza bestellen in heel wat afhaalrestaurants.

Havermout pannenkoeken

Er zijn ook pannenkoeken die je niet alleen maar vullen, maar ook voeden. Pannenkoeken van havermout zijn verrassend lekker en het ideale comfort food voor op een luie zondagnamiddag. Je kan ze maken met een basis van banaan, havermout en ei. Havermout is glutenvrij, het bevat antioxidanten en het werkt cholesterolverlagend.

Gezonde tussendoortjes

Krijg je tussen twee maaltijden door zin om te snacken? Kies dan voor ongezouten noten in plaats van chips. Geroosterde pompoenpitten zijn ook heel lekker. En vervang die melkchocolade reep voor een stukje pure chocolade. Pure chocolade heeft een veel hoger cacao gehalte en is zeer rijk aan antioxidanten.

Water of smoothie in plaats van frisdrank

Elke dag frisdrank drinken is geen goed idee. Het zit vol suiker en bevat veel calorie├źn. Een veel gezonder alternatief is water met een schijfje citroen of komkommer, lekker verfrissend. Je kan ook kiezen voor sprankelend water zodat je net hetzelfde effect krijgt als frisdrank. Daarnaast kun je ook kiezen voor gezonde smoothies of vers geperste sapjes.

Meer weten?

Waar komt die trek in junkfood vandaan?

Gezonde tussendoortjes: 10 tips voor goede snacks en hapjes

10 gezonde recepten voor fastfood

Click here to add a comment

Leave a comment: