Intermittent fasting: alle voordelen op een rij

intermittent fasting

Intermittent fasting of periodiek vasten is een term die we steeds vaker tegenkomen. Volgens velen is het niet zomaar een dieet, maar biedt het veel meer voordelen dan enkel gewicht verliezen. Het leuke is dat wat je eet er niet zoveel toe doet, maar wel wanneer je eet.

Wat is Intermittent fasting?

Bij intermittent fasting ga je binnen een bepaald tijdsbestek eten of niet eten. Dit kun je doen op verschillende manieren. De populairste vorm is de 16/8 methode waarbij er binnen een tijdsbestek van 8 uur wordt gegeten. Daarna volgt er een periode van 16 uur vasten. Je kunt dan bijvoorbeeld het ontbijt overslaan en twee keer per dag eten in plaats van drie. Of je kan een vroeg avondmaal eten en een laat ontbijt.

Natuurlijk kun je ook minder dan 16 uur vasten of deze manier van eten slechts enkele dagen per week toepassen. Er zijn ook extremere vormen van dit dieet waarbij je bijvoorbeeld 5 dagen normaal gaat eten en dan twee dagen helemaal niets of erg weinig eet.

Voordelen van intermittent fasting

Gewicht verliezen

Als je periodiek gaat vasten, beperk je automatisch het aantal calorie├źn dat je opneemt. Op die manier ga je afvallen zonder dat je er veel moeite voor moet doen. Je lichaam gaat ook sneller vet verbranden omdat het niet meer voortdurend suikers moet verwerken.

Het is goed voor je hart

Het is bewezen dat intermittent fasting een positief effect heeft op de verhouding van HDL en LDL cholesterol oftewel goede en slechte cholesterol. Het is belangrijk voor je gezondheid dat deze verhouding goed in balans is. Intermittent fasting verlaagt de LDL cholesterol waardoor je minder kans hebt op hart- en vaatziekten.

Het stilt je honger en verlengt je leven

Je zou misschien denken dat door lange tijd niet te eten, je erg veel honger gaat voelen. Dit is niet het geval omdat deze manier van vasten de hormonen in je lichaam in balans brengt. Dit betekent dat je je veel meer bewust gaat worden van wanneer je echt honger hebt. Daarnaast ga je automatisch minder willen eten omdat je je sneller verzadigd voelt.

Je gaat beter luisteren naar je lichaam en weten wanneer je echt vol zit. Dit verlengt je levensduur omdat je je niet meer gaat overeten. Vele onderzoeken hebben reeds aangetoond dat mensen die periodiek vasten langer leven dan mensen die eten wanneer ze willen.

Afvalstoffen verwijderen

Door je lichaam de tijd te geven om even niet te eten, ga je gemakkelijker afvalstoffen kunnen verwijderen. Bovendien geef je je lichaam zo de kans om sneller te herstellen omdat het minder hard moet werken om alle suikers te verbranden.

Meer weten?

Steeds meer onderbouwing voor gezonde effecten periodiek vasten

Dit is Roos’ ervaring met intermittent fasting

Intermittent fasting voor beginners: de ultieme gids

Click here to add a comment

Leave a comment: